WAT IS MOTIVERENDE GESPREKSVOERING?
Op deze pagina vind je achtergrond informatie, voorbeeldfilmpjes, mijn boekentips en inspiratie over Motiverende gespreksvoering.
Mis je nog iets, heb je een goede aanvulling?
Laat het weten!
Op deze pagina vind je achtergrond informatie, voorbeeldfilmpjes, mijn boekentips en inspiratie over Motiverende gespreksvoering.
Mis je nog iets, heb je een goede aanvulling?
Laat het weten!
De boom van Motiverende gespreksvoering.
William Miller en Stephen Rollnick zijn de grondleggers van Motiverende gespreksvoering. Hun definitie is; ´Motiverende gespreksvoering is een manier om met mensen in gesprek te zijn over verandering en groei, om hun eigen motivatie en commitment te versterken´
Het wordt inmiddels al tientallen toegepast en er zijn veel onderzoeken die de positieve effecten aantonen.
Wat is het in het kort?
Motiverende gespreksvoering is een manier om met mensen in gesprek te zijn. In dit gesprek nodig je de ander uit om zijn intrinsieke motivatie om te veranderen uit te spreken.
Wat langer?
In plaats van mensen te overtuigen wat het beste voor ze is op het gebied van gezondheid of verstandig gedrag, nodigt Motiverende gespreksvoering de ander uit om zijn of haar eigen redenen om te veranderen uit te spreken. In dit zelf uitspreken zit een grote kracht.
Mensen zijn namelijk meer geneigd om hun eigen redenen en argumenten aan te nemen die van anderen.
Dat vraagt van de professional om zijn neiging om problemen te fixen en ongevraagd advies te geven in te houden.
Wat achtergrond informatie?
Motiverende gespreksvoering is ontwikkeld in de verslavingszorg. Maar de laatste 20 jaar heeft deze methode een enorme vlucht genomen en passen professionals en vrijwilligers in de reclassering, zorg, schuldhulpverlening, het sociaal domein, jeugdzorg, artsen, consulenten, docenten het met succes toe.
Iets over hoe het werkt?
In motiverende gespreksvoering passen we uiteraard gesprekstechnieken toe, maar het gaat verder dan dat.
Om te beginnen hier alvast 4 principes waar vanuit we werken:
1. Mensen zijn vaak ambivalent over verandering.
Dat kan dan zo klinken:
‘ Ik wil wel vaker sporten, maar de bank en Netflix zijn ook verleidelijk.”
“Ik wil wel gezonder eten, maar alles wat ik echt lekker vind is ongezond.”
“Ik weet dat ik eigenlijk moet stoppen met roken, maar dat ene sigaretje na het eten kan ik bijna niet weerstaan.”
2. Je kunt mensen niet overtuigen of motiveren om te veranderen.
Mensen kunnen wel zichzélf motiveren. Eenvoudig gezegd help je mensen door te vragen naar hun argumenten om te veranderen en de argumenten om niet te veranderen. Een eerste stap is om daar eerst eens samen naar te kijken… zonder oordeel en haast.
3. Je kunt mensen ondersteunen om zelf andere keuzes te maken en op die manier veranderingen in te zetten.
Dat betekent meestal dat we bij ons zelf moeten beginnen.
Wij moeten onze neiging om te fixen en op te lossen inhouden en echt aansluiten bij de ander. Bij zijn tempo, zijn behoeftes, zijn ideeën en zijn waarden. Náást de ander gaan staan in plaats van tegenover.
4. Ongemotiveerde mensen bestaan niet. Iedereen is ergens voor gemotiveerd.
Het is de kunst om als professional je zo op te stellen dat de ander ruimte voelt voor zijn twijfels, ambivalentie en ideeën over de verandering. En om daar als eerste het gesprek over te voeren. Dat creëert verbinding en samenwerking. Vervolgens kun je dan, niet te snel!, samen op zoek naar argumenten voor de verandering en tegen de huidige situatie.
Het effect?
Motiverende gespreksvoering toepassen is eenvoudig maar nog niet zo makkelijk 🙂
Gelukkig weten we dat een klein beetje Motiverende gespreksvoering toe passen ook al positief effect heeft.
Door deze methode ontstaat er betere samenwerking, neemt weerstand af en motivatie toe. De client is zelf meer aan zet en vergroot zijn eigen verantwoordelijkheid; De gesprekken zijn effectiever en hebben meer resultaat.
Wil je verdiepen in Motiverende gespreksvoering?
Luister hier Podcast´s over Motiverende gespreksvoering in het Nederlands en in het Engels:
Bekijk hier of hier voorbeeld video´s over Motiverende gespreksvoering:
Liever lezen?
Dit zijn de boeken die MINT-leden geschreven hebben: https://www.mintned.net/e-learning/
MINT-collega Yoshikazu-Fujimoto heeft in deze boom de hele methode samengevat.
Motiverende gespreksvoering ontwikkelt zich continue door.
De nieuwste ontwikkelingen staan beschreven in het meest recente boek van Miller en Rollnick, Motivational Interviewing edition 4 uit 2023, Guildford Press.
Een paar belangrijke veranderingen uit editie 4 zijn:
1. Basishouding
De spirit of basishouding van MGV bestond al uit Samenwerken, Aanvaarden, Compassie en Ontlokken. Ontlokken is in editie 4 uitgebreid naar Empowerment. Dat is breder en legt meer de nadruk op autonomie en wat iemand al ´in huis heeft´.
2. Van gedragsverandering naar groei.
Voorheen draaide het vooral om ´gedragsverandering´. Dat wordt nu ruimer genomen en de focus is op helpen mensen te groeien en ontwikkelen. Motiverende gespreksvoering is daardoor veel breder inzetbaar. Je kunt denken aan educatie, coaching, maar ook management en leiderschap.
3. Van Processen naar Taken
In editie 4 is het taalgebruik een stuk eenvoudiger. Dat geldt ook voor de ´Processen´die de verschillende fasen in een gesprek aan geven. Er is gekozen voor ´Taken´.
De inhoud is gelijk gebleven:
4. De gebruikte termen
Sommige termen zijn aangepast:
De ´righting-reflex´noemen we nu ´fixing-reflex´. ¨Zaadjes planten¨ is een andere. Het ontlokken van zelfmotiverende uitspraken, verandertaal zijn de zaadjes voor verandering.
5. Eenvoudige en complexe bevestigingen
De gesprekstechnieken die we inzetten zijn nog steeds:
Ontlokkende, open vragen stellen
Reflectief luisteren
Samenvatten
Bevestigen.
In editie 4 wordt een verschil gemaakt tussen eenvoudige en complexe bevestiging.
Een eenvoudige bevestiging is een positieve reactie op iets concreets wat iemand gedaan heeft. Een complexe bevestiging is een positieve reactie op een eigenschap, talent of inspanning. Het is meer proces gericht.
Bron: Miller WR, Rollnick S. Motivational Interviewing: Helping People change and grow.2023, Guilford Press.
“Ik ben blij met de ontzettend nuttige en handige kaders en handvatten voor onze gesprekken.
Hierdoor kan ik mijn cliënten 100% beter ondersteunen richting werk. Vooral de combinatie van demonstraties en oefeningen hebben me hierin geholpen.
Joyce is een fijne en bevlogen trainer en weet de methode zeer scherp toe te passen!¨
Ja, maar ik werk bij een sociale dienst, in schulddienstverlening of op een andere plek waar het niet zo vrijblijvend is voor klanten…daar gaat het niet alleen om ´willen´ maar ´moeten ´ze ook dingen.. Hoe werkt het dan?
Motiverende gespreksvoering kan juist heel effectief worden toegepast in situaties met dwang en drang, maar vereist extra aandacht voor autonomie en keuzevrijheid binnen de gegeven kaders.
De professional licht de client duidelijk voor over de kaders en de eventuele verplichtingen en zoekt samen met de client naar ruimte en motivatie voor eigen keuzes binnen deze context. Het is belangrijk om transparant te zijn over de grenzen en mogelijkheden zodat de client alle informatie heeft om een afgewogen keuze te maken.
In dit filmpje zie je een voorbeeld van hoe zo´n gesprek eruit kan zien: https://www.youtube.com/watch?v=AQh9XbFcqWI
https://www.movisie.nl heeft de toepassing binnen het sociaal domein beschreven:
https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2018-03/Methodebeschrijving-motiverende-gespreksvoering.pdf
De kennismakingsworkshop:
Training Motiverende Gespreksvoering… Hoe dan? – Gespreksvoering Sociaaldomein
De trainging;
Training Motiverende Gespreksvoering… Hoe dan? – Gespreksvoering Sociaaldomein
Onze trainers zijn vak-idioten en zijn lid van de Nederlandse beroepsvereniging voor Motiverende gespreksvoering, MINT-ned en van de internationale beroepsvereniging MINT-inc:
Om hierbij aan te sluiten rond je de internationale trainersopleiding met goed gevolg; de TNT. Joyce en Saskia hebben die 2015 in Berlijn afgerond en Brigit in 2019 in Talinn.
Trainers die aangesloten zijn bij MINT staan voor kwaliteit, ze zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, trainen volgens de richtlijnen en werken volgens de gedragscode van MINT-inc.
Wil je ook de internationale trainersopleiding volgen? Kijk op de site van de internationale MINT: https://motivationalinterviewing.org
Op de Nederlandse site; Mint-ned vind je de Nederlandse trainers; https://www.mintned.net
Wat is Motiverende gespreksvoering precies?
Motiverende gespreksvoering is een op samenwerking gerichte, doelgerichte communicatiestijl. Het is ontworpen om de motivatie en het engagement van mensen te versterken voor gedragsverandering. Deze methode richt zich op het verkennen en oplossen van ambivalentie, waarbij de intrinsieke motivatie van de cliënt wordt aangesproken.
Wat is het verschil tussen Motiverende Gespreksvoering en andere coaching of therapie methodes?
Wat Motiverende Gespreksvoering anders maakt is de specifieke focus op het ontlokken van de eigen motivatie voor verandering bij de cliënt. Waar reguliere coaching vaak meer adviserend is, werkt MGV vanuit de intrinsieke motivatie van de cliënt en gebruikt specifieke technieken om verandertaal te vinden, ontlokken en versterken.
MGV is goed te combineren met andere methodieken zoals:
MGV is een ‘stijl’ van werken die de effectiviteit van andere interventies kan versterken door de motivatie en betrokkenheid van cliënten te vergroten.
Ik heb weinig tijd, werkt het dan ook?
Ja, ook een ´beetje´ Motiverende gespreksvoering heeft al positief effect.
Is er wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van Motiverende gespreksvoering?
Ja, er is aanzienlijk wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van Motiverende gespreksvoering. Talrijke studies en meta-analyses hebben de positieve effecten aangetoond in diverse gebieden, waaronder:
Bij welke doelgroepen is MGV effectief?
MGV is bewezen effectief bij een breed scala aan doelgroepen, waaronder:
Hoelang duurt het om MGV te leren beheersen?
Het leren van de basisprincipes duurt ongeveer 2-3 dagen training.
Echter, om MGV echt te beheersen is meestal 3-6 maanden praktijkervaring nodig met regelmatige supervisie en feedback. Het is een methode die zich blijft ontwikkelen naarmate je er meer ervaring mee opdoet.
Wat zijn de minimale vereisten voor MGV-training?
Voor een basis MGV-training wordt aangeraden:
Wat is het verschil tussen verandertaal en behoudtaal?
Verandertaal zijn uitspraken van de cliënt die richting verandering wijzen, zoals:
Behoudtaal (sustain talk) zijn uitspraken van de cliënt die wijzen op weerstand tegen verandering of het willen behouden van de huidige situatie. Het is belangrijk om te herkennen welke taal de cliënt gebruikt en daar gepast op te reageren.
Hoe ga je om met weerstand in Motiverende gespreksvoering?
In MGV zien we weerstand niet als iets dat ‘overwonnen’ moet worden, maar als een natuurlijk signaal dat er iets belangrijks speelt. De aanpak bestaat uit:
Wat zijn de meest voorkomende valkuilen bij Motiverende gespreksvoering?
Beginnende MGV-practitioners lopen vaak tegen de volgende uitdagingen aan: