Motivatie is A, B, C´tje! Met praktische voorbeelden! (Deel 2)
Deel 2. Over de B van Betrokkenheid.
Het moet van binnen komen…
Hij moet het wel zelf willen…
Als zij niet intrinsiek gemotiveerd is, gaat zij het toch niet doen…
Zo maar een paar uitspraken die ik regelmatig hoor van consulenten. Het idee leeft dat motivatie iets magisch is. Iets dat er wel of niet is, waar je van afhankelijk bent en waar je weinig invloed op hebt. Best lastig als je in het sociaal domein werkt en een van je taken is om mensen te motiveren en activeren. Want hoe doe je dat dan?
Twee onderzoekers, Deci en Ryan hebben een heel praktische theorie ontwikkeld: Zij beschreven dat mensen pas sterk gemotiveerd zijn en kunnen groeien als aan drie psychologische basisbehoeften is voldaan. De drie basisbehoeften die alle mensen, ongeacht achtergrond of cultuur, gemeen hebben. Je kunt dus de motivatie van de ander versterken als je je hier bewust op richt. Ik beschrijf ze hieronder en laat daarna zien hoe dat er praktisch uitziet in een gesprek.
A: Autonomie: Invloed hebben op het eigen leven en keuzevrijheid ervaren.
B: Betrokkenheid of verbinding: Erbij horen, ergens onderdeel van zijn.
C: Competentie: Het vertrouwen in eigen kunnen hebben, zelfvertrouwen hebben.
In deel 1 lees je voorbeelden hoe je de Autonomie kunt versterken.
In deze blog lees je meer over Betrokkenheid.
Betrokkenheid of verbinding is de behoefte van ieder mens om zich verbonden te voelen met anderen en goede relaties met anderen te hebben. Zonder verbinding is de kans dat je je cliënt ‘kwijt’ raakt dan ook groot. Het is dan ook belangrijk om te blijven investeren in je relatie met je cliënt. Want we weten dat een goede relatie tussen de hulpverlener en hulpvrager veel invloed heeft op het succes van de hulpverlening. Als je hier, vooral in het eerste contact, tijd aan besteedt, maak je de kans op een succesvol traject stukken groter. Je versterkt de verbinding tussen je cliënt en jou door samen te werken, empathisch te luisteren en je waardering en compassie te tonen.
Voorbeelden van betrokkenheid creëren in een gesprek:
- Empathie tonen door reflectief te luisteren: “Je vindt het moeilijk om hier om hulp te komen vragen, je zou het liefste alles zelf doen.”
- Geef een compliment in de vorm van een bekrachtiging: “En ondanks al het gedoe kom je toch hier naartoe. Je bent echt wel een doorzetter!”
- Laat je cliënt geen uitzondering zijn: “We zien hier bijna altijd dat er meerdere pogingen nodig zijn om een goed CV te maken.”
- Ontlok je cliënt tot positieve uitspraken over zichzelf: “Ondanks alles wat er gebeurt is, klink je als een heel gezellige vader. Hoe krijg je dat voor elkaar?”
- Laat merken dat jullie het samen doen: “Als jij je CV in orde maakt, dan kijk ik vast voor welke functies op dit moment veel vacatures zijn, hoe klinkt dat?”
Wat betekent dit voor jou?
In je gesprekken heb je dus veel invloed op je cliënt, je kunt iemand de-motiveren en motiveren. In onze trainingen Motiverende gespreksvoering en stress-sensitieve gespreksvoering leer je deze principes vertalen naar jouw gesprekken. Zodat het voor jou voortaan ook een A,B,C´tje is om je cliënt te motiveren!
Neem voor maatwerktrainingen hier contact op met Joyce Bakker.
Lees ook deel 1: Over Autonomie versterken en deel 3: Over Competentie versterken.
Bron: Deci, E.L. Ryan, R. M. ( 2018) Self-detemination Theory.
Dit artikel is geschreven door Joyce Bakker, juni 2023