Hoe ben je én motiverend én duidelijk over de kaders in het sociaal domein?
Volg deze 6 stappen en merk hoe Motiverende gespreksvoering Stresssensitief werken versterkt.
In het sociaal domein sluit je natuurlijk aan bij je cliënt en zijn motivatie.
En tegelijkertijd werk je binnen kaders; wettelijke of beleidskaders. Want soms heb je gewoon volgende week die papieren nodig, anders is de termijn verstreken of krijgt de klant een boete. En dat is een lastige combinatie. Want hoe combineer je die twee nou? Hoe ben je én motiverend én duidelijk over de kaders in het sociaal domein?
Volg deze 6 stappen eens:
Dit zijn de 6 stappen van Motiverend advies en informatie geven;
Stap 1: Mag ik u wat vertellen over de gevolgen als de aangifte volgende week niet gedaan is?
Stap 2: Wacht op toestemming
Stap 3: Vraag; Wat weet u al over de deadline van de belastingdienst? zonodig: vul aan of corrigeer.
Stap 4: Leg de termijn en de gevolgen van overschrijding kort en bondig uit.
Stap 5: Vraag wat het met je client doet en reflecteer daarop: “De belastingdienst maakt zelf ook enorme fouten en ze verwachten wel dat wij alles op tijd inleveren”
Stap 6: Vraag wat je client nodig heeft om het voor elkaar te krijgen. Voorbeeldvragen: Hoe gaat u dit aanpakken? Is het haalbaar? Wie of wat kan helpen?
De conclusie: Stop dus met waarschuwen voor boetes, dat maakt dat je tegenover elkaar komt te staan. En waarschuwen heeft meestal een averechts effect en vermindert de motivatie. Met deze 6 stappen blijf je én in gesprek en je bent duidelijk over de kaders: veel prettiger.
Wil je hier meer over weten? Klik hier of neem hier contact op met Joyce Bakker.
Wat levert deze aanpak jou op? Laat het ons weten.
Dit artikel is geschreven door Joyce Bakker, januari 2023