Heeft een training Motiverende gespreksvoering nou wel zin?
Ik krijg regelmatig de vraag, “heeft dat nou zin zo’n training Motiverende gespreksvoering?
En wat is nou wél de meest effectieve manier om Motiverende gespreksvoering te leren, op zo’n manier dat mensen het ook echt gaan toepassen in hun praktijk?”
Opleiders en organisaties willen investeren maar willen wel dat hun investering ook resultaat oplevert. En niet dat het weer een ´leuke´ training was maar dat vervolgens iedereen voor overgaat tot de orde van de dag.
De eerste disclaimer: Motiverende gespreksvoering aanleren is nooit klaar. Het is net als piano spelen zeggen wij vaak, veel oefenen en feedback krijgen.
De tweede disclaimer: Een eenmalige workshop of training helpt zelden om échte verandering te bewerkstelligen. Het kan wel een heel mooi begin zijn; het kan eye-openers geven en het vuurtje van motivatie aanwakkeren!
“Maar, ik heb helemaal geen budget om mijn medewerkers eindeloos op te leiden! Dus wat werkt er dan wel?”
Binnen Motiverende gespreksvoering hebben we daar veel ervaring mee en is daar best wat onderzoek naar gedaan.
Wij hebben 6 tips hoe je een leertraject ontwerpt dat wél succesvol is!
- Maak een traject met een maatwerkprogramma; ontwerp een traject met verschillende momenten, met de inhoud en aanpak afgestemd op de kennis en praktijk van de deelnemers. Én met toepassing van hedendaagse didactiek.
- Let op de inhoud: een goede basistraining Motiverende gespreksvoering behandelt zeker de volgende thema’s:
- Motiverende gespreksvoering en spirit
- Engageren
- Focussen en ontlokken
- Plannen en integreren
- Creëer leren en oefenen in groepen; het samen stoeien met de inhoud maar vooral het samen oefenen levert veel op.
- Stimuleer leren op de werkvloer; in de praktijk moet het gebeuren. Veel aandacht en focus op het voor- en na-traject en de borging is dan ook cruciaal.
- De kwaliteit van de trainer is belangrijk; zoek een trainer
- die rolmodel is, die de methodiek voorleeft
- die kennis van de meest actuele inzichten traint
- die didactisch sterk is en een goed programma ontwerpt
Een trainer die bij MINT-ned is aangesloten heeft vaak deze kwaliteiten.
- Organiseer feedback en coaching op gesprekken. Dat heeft veel impact. Dat moet dan wel gebaseerd zijn op directe observatie van het gesprek.
Wij maken vaak gebruik van videocoaching: een gespreksopname (met een telefoon of via Zoom werkt prima) Je ziet mensen dan enorme sprongen maken!
Bron: Motiverende gespreksvoering, 3e editie. W. Miller en S. Rollnick.
Wil je ook Motiverende gespreksvoering leren op een gedegen manier?
Neem dan contact op met Joyce Bakker voor maatwerkadvies: 06-15465233.
Dit artikel is geschreven door Joyce Bakker, november 2022