5 tips om gedragskennis in te zetten om no-show te verminderen en motivatie en eigenaarschap te vergroten
Het niet verschijnen op afspraken zonder af te zeggen, no-show, is een veel voorkomend probleem in het sociaal domein. Het kost de organisatie veel geld en het heeft een negatief effect op het traject van de cliënt. Dat moet anders en beter dus!
Hoe kan je gedragskennis inzetten om no-show te verminderen en eigenaarschap in het sociaal domein te vergroten? Onderzoeksbureau Duwtje.com geeft 5 belangrijke tips die eenvoudig te implementeren zijn.
TIP 1: De afspraak binnen 1 week; Cliënt spreekt zo snel mogelijk iemand van de gemeente.
Iemand die een bijstandsuitkering aanvraagt doet dat niet voor niets. Die heeft hiervoor een urgente reden die stress oplevert. Van veel stress daalt ons IQ. We worden -tijdelijk- minder slim. En als een cliënt íets nodig heeft in dit traject is het wel de beschikking over zijn volledige cognitieve vermogens. De dienstverlening moet er dan ook op gericht zijn om de stress te verlagen.
TIP 2: Plan samen met je cliënt de afspraak; Cliënt en gemeente bepalen samen datum en tijdstip van de afspraak
De gemeente stuurt een brief en de gemeente bepaalt. Deze afhankelijkheid van de gemeente creëert vaak een afhankelijke en soms passieve houding bij de cliënt.
Dit terwijl we juist mensen in de actie willen krijgen.
Het is dan ook veel beter om de afspraak sámen met de cliënt te bepalen. Dit appelleert aan de behoefte aan autonomie, vergroot het eigenaarschap en maakt dat mensen eerder in beweging komen.
TIP 3: Plan de afspraak kort op elkaar; Korte tijd tussen plannen afspraak en afspraak zelf (maximaal een week)
Er gebeurt van alles in een mensenleven… De motivatie en bereidheid kan in de spreekkamer groot zijn en eenmaal thuis kan er van alles gebeuren waardoor die motivatie naar de achtergrond verschuift. Dus houdt de verbinding en smeed het ijzer als het heet is.
TIP 4: Stuur je cliënt 24 uur van te voren een sms´je om te herinneren; Stuur cliënt een herinnering van de afspraak
Het leven is druk. En een afspraak raakt snel ondergesneeuwd in de waan van de dag. Dat is geen teken van weinig motivatie maar eerder een teken van veel stress. Door 24 uur van tevoren een herinnering via sms te sturen, ondersteun je je cliënt en zorg je dat hij de afspraak beter onthoudt.
TIP 5: Kies een plek waar je cliënt zich op zijn gemak voel; Fysieke afspraken vinden plaats in een privacygevoelige ruimte.
Een omgeving waar mensen rondlopen en het persoonlijke verhaal kunnen horen vergroot de stress. Door een plek met voldoende privacy en een prettig contact wordt de stress minder. De cliënt gaat uit de overleefstand en krijgt meer beschikking tot zijn cognitieve vermogens.
Het hele onderzoek lezen? Klik hier!
Meer weten over trainingen? Bijvoorbeeld Motiverende gespreksvoering in het sociaal domein of stress-sensitief werken? Klik hier!
Dit artikel is geschreven door Joyce Bakker, januari 2023